En demokratisk timeout

Se et eksempel fra hverdagen, der beskriver, hvordan vi arbejder med børnesynet.

Vi har en fælles overbevisning om, at børn og unge løbende skal gøres selvstændige til at tænke og handle i voksenlivet. Det indebærer for eksempel, at de i en tidlig alder bliver gode til at løse uenigheder på demokratisk vis ved at tale om tingene. Ved at lytte – og selv blive lyttet til.

Derfor giver kommunens børnehaver mulighed for, at såvel børn som pædagoger kan bede om et børnemøde, hvis en uenighed er gået i hårdknude.

Børnemødet fungerer som en form for timeout, hvor pædagogen hjælper med at få situationen talt igennem inden for nogle rammer, som børnene kender og er trygge ved. Det vil sige, at alle får mulighed for at fortælle deres version. Alle lytter til de andre. Og alle er med til at finde en god løsning

Vi har en fælles overbevisning om, at børn og unge løbende skal gøres selvstændige til at tænke og handle i voksenlivet. Det indebærer for eksempel, at de i en tidlig alder bliver gode til at løse uenigheder på demokratisk vis ved at tale om tingene. Ved at lytte – og selv blive lyttet til.

Derfor giver kommunens børnehaver mulighed for, at såvel børn som pædagoger kan bede om et børnemøde, hvis en uenighed er gået i hårdknude.

Børnemødet fungerer som en form for timeout, hvor pædagogen hjælper med at få situationen talt igennem inden for nogle rammer, som børnene kender og er trygge ved. Det vil sige, at alle får mulighed for at fortælle deres version. Alle lytter til de andre. Og alle er med til at finde en god løsning