En ny plads i fællesskabet

Se et eksempel fra hverdagen, der beskriver, hvordan vi arbejder med børnesynet.

Vi mener, at alle børn har ret til at deltage i sunde fællesskaber. Vi tror også på, at de altid gør det bedste, de kan. Og at det er de voksne, der kan skabe forandring.

Lad os illustrere det gennem en lille solstrålehistorie fra den virkelige verden: Gennem længere tid havde en dreng haft svært ved at bryde sin gamle rolle i klassefællesskabet. En rolle, der vel at mærke ikke blev opfattet som udpræget positiv af de andre elever.

For at give drengen en ny indgang til fællesskabet fik han i forbindelse med en udedag ansvaret for at bespise hele klassen med hjemmelavede burgere. Og helt uden hjælp fra de voksne blev der med stort engagement både planlagt, købt ind, tilberedt – og serveret.

Ikke bare mad, men et helt nyt og positivt syn på drengen og dermed også en ny og sundere relation til klassen.

Vi mener, at alle børn har ret til at deltage i sunde fællesskaber. Vi tror også på, at de altid gør det bedste, de kan. Og at det er de voksne, der kan skabe forandring.

Lad os illustrere det gennem en lille solstrålehistorie fra den virkelige verden: Gennem længere tid havde en dreng haft svært ved at bryde sin gamle rolle i klassefællesskabet. En rolle, der vel at mærke ikke blev opfattet som udpræget positiv af de andre elever.

For at give drengen en ny indgang til fællesskabet fik han i forbindelse med en udedag ansvaret for at bespise hele klassen med hjemmelavede burgere. Og helt uden hjælp fra de voksne blev der med stort engagement både planlagt, købt ind, tilberedt – og serveret.

Ikke bare mad, men et helt nyt og positivt syn på drengen og dermed også en ny og sundere relation til klassen.