Sammenhængende plan for uddannelsesvejledning
Planen skal sikre en systematisk, koordineret og sammenhængende skole- og vejledningsindsats for alle elever i 7.-10. klasse og deres forældre, så de oplever sammenhæng mellem skole, Uddannelsesvejledningen og overgangen til ungdomsuddannelse.
Indhold
Den sammenhængende plan indeholder en beskrivelse af:
- de kollektive vejledningsaktiviteter
 - hvordan vejlednings- og undervisningsaktiviteter kædes sammen og integreres i undervisningen
 - hvordan årlige møder mellem kommunen, skolerne og uddannelsesinstitutionerne arrangeres
 - hvordan KUI, skole, elev og forældre er i dialog, og hvordan aftaler gøres skriftlige (meddelelsesbog)
 - hvordan og hvornår kommunalbestyrelsen identificerer elever med behov for en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats i 8.-10.klasse
 - hvordan uddannelsesplanen skal anvendes i 10. klasse.
 
Ramme
Den sammenhængende plan

Indskoling
Eleverne møder erhvervslivet mindst én gang i løbet af indskolingen. Lærerne finder inspiration på KLC-Viborg ved at søge på emneområde ”job og uddannelse”. Rejseholdet hjælper gerne med at finde lokale virksomheder.
Mellemtrin
- Eleverne får i løbet af mellemtrinnet besøg af Bygge-boxen.
 - Eleverne besøger en virksomhed mindst én gang i løbet af mellemtrinet. Enten som lokalt initiativ eller via forløb på KLC-Viborg. Find evt. inspiration på KLC-Viborg ved at søge på emneområde ”job og uddannelse”. Rejseholdet hjælper gerne med at finde en lokal virksomhed.
 
Udskoling
- 7. klasser deltager i forløbet ”Virksomheder, teknologi og problembaseret læring” i Naturvidenskabernes Hus.
 - Eleverne besøger en af kommunens erhvervsskoler i forbindelse med et fag-fagligt forløb én gang i udskolingen
 - 8. klasserne deltager i ”Skills”
 
Uddannelsesvejledningen tilbyder vejledning til alle elever i 8.-10. klasse i Viborg Kommune.