Frivilligrådets vedtægter
Viborg Frivilligråd vælges af og blandt borgere, som udfører frivilligt socialt arbejde i Viborg Kommune.
Navn, hjemsted og formål
§1
Rådets navn er: Frivilligrådet i Viborg Kommune.
Stk. 1. Dets hjemsted er Viborg Kommune.
Stk. 2. Formålet med rådet er at være et samarbejdsforum, der arbejder for:
- at samordne den frivillige, ulønnede sociale indsats i Viborg Kommune
- at forbedre betingelserne for den frivillige sociale indsats
- at styrke det overordnede samarbejde mellem Viborg Kommune og de frivillige sociale foreninger/organisationer i Viborg Kommune.
- at bidrage til den offentlige debat om den frivillige sektors rolle i udviklingen af indsatser på området i Viborg Kommune.
Frivilligrådets opgaver
§2
Rådet kan vejlede de enkelte foreninger/organisationer i Viborg Kommune med:
- Kontakt til politiske udvalg og forvaltningen generelt.
- Kontakt til foreningerne hinanden imellem.
- Ansøgninger om støtte fra servicelovens §18 behandles af Frivilligrådet efter regler fastsat af Viborg Kommune
- Rådet kan godkende, at formand og kasserer kan råde over dankort og netbank til foreningens bank/giro – konti hver for sig.
- Rådet har mindst 1 årligt møde med Social- og Sundhedsudvalget i Viborg Kommune.
Frivilligrådets medlemmer
§3
Foreninger og organisationer kan ved repræsentation optages i Frivilligrådet, når de udfører frivilligt socialt arbejde, der retter sig mod de målgrupper, den sociale sektor og sundhedssektoren omfatter.
Stk. 1. Der kan vælges en repræsentant pr. forening.
Stk. 2. Foreninger kan ikke have en repræsentant som medlem og suppleant siddende i samme periode.
Stk. 3. Frivilligrådet består af 7 medlemmer.
Stk. 4. I lige år vælges 3 medlemmer, og i ulige år vælges 4 medlemmer.
Stk. 5. På rådets første møde efter årsmødet konstituerer Frivilligrådet sig med formand, næstformand, kasserer og sekretær.
Stk. 6. Såfremt der er forfald i Frivilligrådet, kan rådet supplere med 1 medlem uden stemmeret mellem to generalforsamlinger, såfremt der ikke er flere suppleanter.
Stk. 7. Det nyvalgte råd vedtager snarest en forretningsorden.
Det ordinære årsmøde
§4
Der afholdes årsmøde en gang årligt, og mødet afholdes så vidt muligt inden udgangen af maj måned.
Stk. 1. Ved udsendelse af den endelige dagsorden til årsmødet udsendes regnskabet for det forløbne år.
Stk. 2. De tilsluttede foreninger/organisationer med tilknytning til Viborg Kommune har tale- og stemmeret og er som udgangspunkt registreret i De Frivilliges Hus.
Stk. 3. Hver forening/organisation har 2 stemmer. Ved afstemning med fuldmagt godkendes fuldmagten ved mødets start. Begrænsning på 2 medbragte fuldmagter pr. forening.
Stk. 4. Årsmødet indkaldes med mindst 30 dages varsel, med angivelse af forventet sted, tid og foreløbig dagsorden.
Stk. 5. Emner og forslag, der ønskes behandlet på årsmødet skal skriftligt være rådet i hænde senest 21 dage før mødet.
Stk. 6. Endelig dagsorden udsendes senest 14 dage før mødet.
Stk. 7. Hvis en forening/organisation ønsker at opstille en kandidat til en post i Frivilligrådet, følges den herom vedlagte vejledning.
Stk. 8. Såfremt der ikke kan afholdes årsmøde pga. en uforudsigelig, udefrakommende begivenhed uden for rådets kontrol, udsættes årsmødet indtil hurtigst mulige afholdelse. Herefter vil turnus genoprettes, ligesom valgperioden af det nye råd tilsvarende gøres kortere.
Dagsorden for det ordinære årsmøde
§5
Dagsorden for årsmødet skal omfatte:
Stk. 1.
- Velkomst ved Frivilligrådet
- Valg af uvildig/udefrakommende dirigent
- Valg af 2 stemmetællere
- Frivilligrådets beretning for det forløbne år, samt drøftelse heraf
- Præsentation af Frivilligrådets økonomi
- Fremtidige forslag til budgettering for kommende år
- Indkomne forslag
- Valg af medlemmer til Frivilligrådet. Valget gælder for 2 år (FØLGER NORMALE TURNUS)
- Valg af 2 suppleanter til Frivilligrådet. Valget gælder for 1 år
- Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant. Valget gælder for 1 år.
- Eventuelt
Stk. 2. Dagsordenen kan ændres, dog kun såfremt det findes nødvendigt pga. en uforudsigelig og udefrakommende begivenhed uden for rådets kontrol.
Ekstraordinært årsmøde
§6
Ekstraordinært årsmøde indkaldes, når 2/3 af Frivilligrådet eller 1/3 af medlemsforeningerne/organisationerne ønsker det.
Stk. 1. Mødet afholdes senest 30 dage efter Frivilligrådets beslutning eller modtagelsen af krav fra medlemsforeningerne om ekstraordinært årsmøde.
Stk. 2. Senest 14 dage før det ekstraordinære årsmøde udsendes skriftlig indkaldelse med dagsorden indeholdende det emne, der har givet anledning til mødet.
Stemmeregler ved årsmøder
§7
Alle vedtagelser og valg afgøres ved simpelt stemmeflertal.
Stk. 1. Overstiger antallet af kandidater det antal pladser, der skal vælges, foretages skriftligt valg.
Stk. 2. Ændring af vedtægterne kræver 2/3 af de afgivne stemmer.
Praktisk og økonomisk bistand
§8
Frivilligrådet samarbejder med De Frivilliges Hus og Social- og Sundhedsudvalget i Viborg Kommune.
Stk. 1. De Frivilliges Hus yder efter aftale praktisk bistand.
Stk. 2. Social- og Sundhedsforvaltningen støtter Frivilligrådet økonomisk af midler afsat til frivilligt socialt arbejde.
Eksklusion
§9
Et medlem af Frivilligrådet kan i særlige tilfælde ekskluderes.
Stk. 1. Frivilligrådet kan ekskludere et bestyrelsesmedlem, som måtte modarbejde og/eller misbruge foreningens navn og/eller formål og intentioner. Det kræver, at alle øvrige bestyrelsesmedlemmer er enige heri.
Stk. 2. Beslutning om eksklusion skal stadfæstes eller omstødes på førstkommende ordinære årsmøde.
Nedlæggelse af Frivilligrådet
§10
Forslag om nedlæggelse af Frivilligrådet behandles på 2 årsmøder med 30 dages mellemrum.
Stk. 1. Forslag om nedlæggelse af Frivilligrådet skal fremgå af den udsendte dagsorden.
Stk. 2. Forslaget skal vedtages af 2/3 af de på møderne afgivne stemmer.
Stk. 3. Eventuel formue tilfalder Viborg Kommune, der lader beløbet indgå̊ i fordelingen af midler i henhold til servicelovens §18.
Godkendelse
Godkendt på repræsentantskabsmødet den 23. maj 2022.