
Lotte Junker Pedersen bliver ny direktør for Børn & Unge i Viborg Kommune
Som ny Børn & Unge-direktør skal Lotte Junker Pedersen stå i spidsen for udviklingen af børn- og unge-området i Viborg Kommune med fokus på stærke fællesskaber, tidlige indsatser og sammenhængende løsninger - både i Børn & Unge og på tværs af hele kommunen.
Nyheder
Viborg Kommune har ansat Lotte Junker Pedersen som ny direktør for Børn & Unge. Med stor ledelseserfaring og solid indsigt i både børn- og unge-området og det samlede kommunale opgaveområde tiltræder hun stillingen pr. 1. august.
Lotte Junker Pedersen har i syv år været direktør for velfærdsområderne i Struer Kommune. Her har hun haft ansvar for bl.a. børn og unge, sundhed, ældreområdet, handicap, socialpsykiatri og beskæftigelse.
Skal bygge videre på stærkt fundament
I Viborg Kommune bliver en af Lotte Junker Pedersens centrale opgaver at videreudvikle indsatsen ’Sammen om børn og unge – et fælles ansvar’ og styrke samarbejdet på tværs af dagtilbud, skoler og familieområdet. Samtidig skal hun være med til at skabe endnu stærkere sammenhæng på tværs af hele Viborg Kommune, så børn, unge og familier oplever helhed i mødet med kommunen.
Borgmester Katrine Fusager Rohde (V) glæder sig over, at Viborg Kommune nu har fundet en direktør med stærke ledelseserfaringer fra centrale velfærdsområder:
- Børn og unge er et af de vigtigste områder i Viborg Kommune. Vi har derfor været optagede af at finde en direktør, der kan fortsætte den gode retning, vi allerede har sat, men som også kan bringe ny energi, ny inspiration og stærk udviklingskraft ind i området. Det ser vi i Lotte Junker Pedersen, som kommer med stor ledelseserfaring, solid viden om børn- og ungeområdet, stærk forståelse for det politiske samspil og de værdier, som vi lægger vægt på i Viborg Kommune, siger hun.
- Hun er en fremragende leder, der kan skabe retning og samarbejde på tværs. Derfor er jeg meget glad for, at hun har sagt ja til opgaven, og jeg glæder mig til samarbejdet, siger Katrine Fusager Rohde.
Ansvar for 3.700 medarbejdere
Lotte Junker Pedersen tiltræder et område med ca. 3.700 medarbejdere, et budget på omkring 2 mia. kroner og aktiviteter fordelt på omkring 100 matrikler. Hun overtager ansvaret for dagtilbud, skoler, familie- og rådgivningsområdet, tandpleje, sundhedspleje og en række øvrige tilbud til børn, unge og familier.
- Børne- og ungeområdet ligger mig meget på sinde, fordi det er her, vi er med til at skabe de muligheder og fællesskaber, som får betydning for resten af livet. Derfor glæder jeg mig til både at bygge videre på det stærke fundament, der allerede er skabt, og til sammen med politikere, ledere og medarbejdere at videreudvikle området i Viborg Kommune, siger Lotte Junker Pedersen.
- Jeg glæder mig til at starte, og jeg ser frem til at lytte og lære organisationen godt at kende samt møde de mange dygtige medarbejdere og ledere, der hver dag gør en forskel for børn, unge og familier. Samarbejde, tillid og fælles ansvar fylder meget i Viborg Kommune, og dét ser jeg virkelig frem til at blive en del af, siger hun.
Fakta om Lotte Junker Pedersen
- Lotte Junker Pedersen kommer fra en stilling som direktør for velfærdsområderne i Struer Kommune. Hun har besiddet stillingen siden 2018.
- I Struer Kommune har hun haft ansvaret for bl.a. børn og unge, sundhed, ældreområdet, handicap, socialpsykiatri og beskæftigelse.
- Hun er uddannet cand.scient.adm. i offentlig forvaltning og administration og har mere end 25 års erfaring fra kommunale velfærdsområder og ledelse.