start på hovedindhold

Pas på hinanden under hedebølgen

Der er varslet hedebølge med temperaturer over 30 grader i de kommende dage, så husk at drikke rigeligt med vand. Viborg Kommune er ekstra opmærksom på de borgere, som kan være særligt udsatte i varmen.

Nyheder

Med udsigt til temperaturer over 30 grader er det vigtigt, at alle passer på i varmen og sørger for at drikke rigeligt med vand. 

Viborg Kommune er klar til at tage hånd om de borgere, der kan blive særligt påvirket af varmen. På plejecentre, bosteder og i hjemmeplejen er medarbejderne ekstra opmærksomme på borgernes trivsel og sundhed. Det gælder blandt andet ældre, kronisk syge og andre sårbare borgere, hvor både væske- og saltbalance kan komme under pres i varmen. 

– Erfaringen viser, at det er vigtigt at tage hedebølger alvorligt. Høje temperaturer kan have store konsekvenser for sårbare borgere, hvis de ikke får væske nok eller mister for meget salt gennem sved. Derfor er vores medarbejdere ekstra opmærksomme i denne periode, siger Karen Holdsbjerg-Larsen, omsorgschef i Viborg Kommune. 

Alle kan gøre en forskel 

Kommunen opfordrer samtidig pårørende, naboer og andre borgere til at hjælpe med at holde øje med mennesker i deres nærhed, som kan have brug for en ekstra hånd eller en venlig påmindelse om at drikke nok. 

– Vi ved, at omsorg og opmærksomhed fra familie, venner og naboer kan gøre en stor forskel. Derfor håber vi, at mange vil bruge et par minutter på at tjekke, hvordan det går hos ældre familiemedlemmer eller andre, der kan være særligt påvirkede af varmen, siger Karen Holdsbjerg-Larsen. 

Sundhedsstyrelsen anbefaler blandt andet, at du 

  • drikker rigeligt med væske – også selv om du ikke er tørstig
  • spiser eller drikker væske med salt, hvis du sveder meget
  • opholder dig i skyggen eller kølige omgivelser
  • bærer hat og let, løsthængende tøj
  • er opmærksom på tegn på dehydrering eller utilpashed.